Copii se ceartă azi, mâine se împacă …

Am observat în ultimul timp tot mai mulţi părinţi care pun la punct alţi copii, uneori chiar la modul dur, din dorinţa de a-şi apăra progenitura.  Ce să înţeleagă copilul respectiv? Că vine mereu tata sau mama şi rezolvă situaţia? Mi se pare aberant. Bine, dacă lucrurile trec de o anumită limită te poţi adresa profesorilor, părintelui  şi în ultimă instanţă poliţiei, dar în nici un caz nu te duci tu să-l ameninţi sau să-l urechezi pe ăla care ţi-a împins copillul sau i-a pus o piedică sau cine ştie  i-a mai făcut în jocurile lor.  Nimeni nu are voie să se atingă de copilul meu. Nimeni. Orice ar face trebuie să discute cu mine şi nu cu el. De altfel cum poţi să te duci ca adult la un copil de doisprezece ani şi să-l ameninţi? Te bat de te omor, data viitoare pun eu mâna pe tine şi te snopesc (că de, nu stă ca de piatră), te ciufulesc de nu te vezi (mai ales dacă e fată şi are părul lung), etc … Adolescenţa aduce după sine poveşti mai grave. Prin natura lor tinerii la această vârstă sunt nemiloşi iar datoria ta, ca părinte, este să-ţi înveţi copilul să facă faţă, nu să te duci tu şi să ameninţi în stânga şi-n dreapta, eventual şi cu doi prieteni,  în curtea liceului. Nu poţi să fii acolo tot timpul, tu pleci iar copilul rămâne singur.  Cum se va descurca? E firesc? La noi da pentru că educaţie înseamnă ceva de genul: dacă vii acasă bătut te bat şi io pe tine.

De ce nu poţi să-ţi înveţi copilul că lumea e diversă, că tocmai de-asta e frumoasă. Unul e mai frumos-altul mai urât, unul mai gras-altul mai slab, unul mai deştept-altul mai greoi, dar fiecare, fiecare, trebuie respectat. E aşa de complicat şi de greu?

Un părinte nu poate face educaţie decât propriului copilul, nu are dreptul să emită păreri despre altul chiar dacă ale lui sunt mai fundamentate la nivel teoretic, fiecare copil are personalitatea lui şi ceea ce se aplică cu succes la unul poate că nu se aplică la altul. Aşa că nu sunt de acord:

– cu părinţii care pun la punct alţi copii. nu ai voie să faci asta, discută cu îndrumătorii de la şcoală sau cu mine, în nici un caz cu copilul;

– cu cei care se duc prea des la şcoală şi au numărul de telefon al profesorului îndrumător la favorite şi, la orice scârţ al odraslei, pun mâna pe telefon pentru scandal;

– cu cei care bat cu pumnul în masă că au dreptate, până la a vedea de partea cui e dreptatea mai bine vorbeşti cu al tău să vezi exact cum stă treaba;

Una peste alta mi-am adus aminte de o scenă din copilărie. Un prieten de joacă mă tot făcea măturică. De unde şi până unde nu ştiu. Mă striga măturică şi fugea astfel încât nu puteam să pun mâna pe el să ne socotim. La un moment dat l-am prins neatent şi, cum aveam o joardă în mână, i-am tras două peste spate de a fugit tipând. Privind înapoi îmi dau seama cât l-a usturat.  A fugit în casă iar taică-su s-a dus, cu scandal, la uşă la ai mei. A răspuns tata. Tata a ascultat şi a zis bine, o să vorbesc cu ea când vine în casă. Ăla perplex. Cum adică? Numai atât? Tata a făcut ochii mari. Am zis că o să vorbesc cu ea. Pentru că ăla nu înţelegea tata a continuat. Ce aţi vrea să fac? Să o chem şi să o calc în picioare? Sunt de acord că a greşit iar discuţia o să fie lungă pentru că nu-i normal să loveşti dar nici n-o s-o iau la bătaie. Copii se ceartă azi dar mâine se împacă, noi ca adulţi ne certăm acum şi s-ar putea să nu ne mai vorbim o viaţă. Dacă mâine fiul Dvs. o va lovi pe fiica mea ce aţi face? L-aţi snopi în bătaie? Ăla n-a mai zis nimic. A plecat bombănind. De atunci nici fiul, nici tatăl n-au mai discutat cu noi, iar eu, după discuţia cu tata, n-am mai lovit nici un copil, pentru că nu-mi plăcea să-mi imaginez cum ar fi dacă pe mine m-ar lovi un altul.

Lasă un răspuns

