De ce trebuie să legalizăm totul?

Când am înscris  copilul la liceu am legalizat  certificatul de naştere cu toate că avea buletin. Când se va înscrie la facultate va trebui să legalizăm iar acest certificat de naştere deşi buletinul este schimbat şi perfect valabil. De menţionat că în ambele cazuri ţi se cer copii după cartea de identitate. Nu pot să nu mă întreb de ce e musai cerificatul de naştere şi, mai ales, legalizat, atât timp cât ai buletinul. Pricep şi eu că la naştere ţi se dă un CNP care apare în toate actele pe care le posezi ulterior.  Atunci? Când faci o copie xerox  la un act se văd clar ştampile şi semnături. După mine asta ar trebui să fie o garanţie. Poţi să ceri ca persoana să vină şi cu originalul pentru confruntare dar nu, suntem mai cu moţ. Musai legalizat. Adică alţi bani sau cum să facem să crească veniturile notarilor care, oricum,  nu sunt mici. Dacă vrei, de exemplu, să te înscrii la mai multe facultăţi, cum e şi cazul nostru, trebuie să ai pentru fiecare această copie legalizată. Dar de ce nu pot să mă înscriu cu buletinul? Doar cu buletinul? Mai ales că susţin  un simplu examen. Mai importantă mi se pare adeverinţa care atestă dacă am luat bac-ul. Susţinerea examenului nu implică nici o obligaţie a vreuneia din părţi. Şi-apoi toate datele importante se regăsesc în cartea de identitate, plus că acolo am şi o fotografie care face actul şi mai veridic. De ce acte peste acte pentru lucruri simple?

Absurd mi s-a părut când m-am înscris la un curs şi a trebuit să duc şi o copie după certificatul de naştere. La naiba, era un simplu curs, pricepeam nevoia prezentării actelor de studiu dar la ce trebuia cerificatul de naştere? Chiar dacă prin căsătorie îmi schimbasem numele ce importanţă avea? Era un curs şi atât. În baza CNP-ului din buletin poţi afla toate datele despre mine, unde am locuit, cu cine m-am căsătorit, câte credite am, dacă acest informaţii sunt relevante pentru ceea ce doresc să fac. Pentru asta tu, care ai suspiciuni, ar trebui să ai acorduri încheiate cu poliţia sau cu biroul creditelor bancare sau cu oricare alte instituţii care te pot ajuta. Că doar tot implemetăm sisteme de calcul şi de evidenţă. De ani buni ni se spune câţi bani cheltuie o instituţie sau alta cu aceste sisteme dar când te duci la ghişee funcţionarul tot în nişte catastife prăfuite caută. Asta în 2014.

Să mai spun că fiecare facultate are taxa ei proprie pentru a ţi se permite să susţii examenul? între 100-200 de lei. Poate o fi mai mult, nu ştiu chiar exact. Dar despre asta pe altă dată.

Lasă un răspuns

