Elif Shafak

Ştiu că azi e duminică şi că am promis vineri o recomandare de carte. Dar … cum se spune mai bine mai târziu decât niciodată. Pe Elif Shafak am descoperit-o întâmplător, trebuia să comand o carte pentru şcoala fiică-mi, o carte ce costa 30 de lei şi am completat cu Bastarda Instambului până la 50 de lei. Astfel ne-am cunoscut. O sctiitoare de origine turcă, tânără, are 43 de ani dar care a reuşit să mă uimească. Simplu şi profund, aşa s-ar putea defini scrierile ei. Simplu ca stil, profund pentru că ne dezvăluie frământările oamenilor neadaptaţi niciunde (drama emigrantului, zbaterea între două culturi diferite, occident versus orient, etc …), psihologia femeii şi profunzimea lumii turce despre care ştim prea puţin, sau oarecum denaturat de lecţiile de istorie comuniste.

În Lapte negru de exemplu m-am regăsit ca orice femeie care a luptat cu eul interior, cu iubirea ce nu vine când vrei ci când te aştepţi mai puţin, cu grijile unei sarcini şi altele. Degeţicile ei, acele voci interioare ce se zbat în noi, sunt monumentale. Cartea este despre şi pentru femei, despre maternitate şi despre temerilor femeilor legate de copii, căsnicie şi carieră. Este o trecere în revistă a unor femei celebre, a dramelor lor, o istorie a feminităţii şi a capacităţilor feminine, oarecum subapreciate. O carte pentru orice femeie.

Onoare este cartea explicaţie. Cultura şi tradiţia islamică mai presus de cultura occidentală. O explicaţie a ceea ce înseamnă crima de onoare. Un roman psihologic urmărind evoluţia unui tânăr şi a familiei acestuia, mutaţi în Londra, dezrădăcinaţi faţă de tradiţia lor, incapabili să asimilieze partea bună a lumii occidentale se întorc la tradiţiile lumii islamice, sfârşesc luptând să-şi ispăşească pedeapsa nimiciţi de regrete. Sfântul nebuniilor incipiente tratează aceeiaşi  temă,  de data asta a studenţilor islamici aflaţi la studii în statele unite. Care lume e mai bună? Pentru că ni se prezintă ambele lumii,. Teoretic n-ar trebui să fie în contradicţie, pentru ambele religii vorbesc de iubire şi acceptare,doar că ambele lumi nu sunt conduse de oameni simpli ci de oameni luminaţi şi înverşunaţi.

Am lăsat la urmă Cele patruzeci de legi ale iubirii. O carte fenomen cum s-a spus. Nu e nimic greşit în această apreciere. Am recitit câteva recenii şi am constat că aproape uitasem de iubirea omenească sub care se derulează romanul, reţinusem numai partea spirituală, iubirea dincolo de cuvinte dintre poetul persan Rumi şi dervişul sufit. O carte despre iubire în toate formele ei, despre religie şi spiritualitate, despre datorie şi iubire. O carte despre acceptarea lumii în toată diversitatea ei, despre înţelegere şi despre bunătate. O carte ce te va face, indiferent de credinţă,să vezi lumea cu alţi ochi. Îi ştiţi pe dervişii rotitori? acei dansatori turci celebri, ei bine le veţi înţelege dansul, le veţi iubi istoria şi pe Rumi, un mare poet. Veţi fi plini de înţelegere când veţi termina de citit.

Ca încheiere am vrut să pun un citat din Lapte negru, numai că, între timp am decoperit pe net o serie de aforisme sufite, provenind dintr-o recomandare de călătorie în Turcia. Unul dintre ele mi s-a părut că o defineşte cel mai bine pe această Elif Shafak (şi nu numai) „Putem să ascultăm şi punctul de vedere al celorlalţi şi să dăm tuturor libertatea de opinie. Pentru că noi înşine pretindem aceasta, ne-am putea strădui să apreciem ceea ce este bun în celălalt şi să-i trecem cu vederea ceea ce noi considerăm că este rău. Nu există nici un lucru pe care să nu-l putem tolera şi nu există nimeni pe care să nu-l putem ierta.” Lectură plăcută.

Lasă un răspuns

