Din partea ENEL puteţi să luaţi foc

Dacă cineva m-ar întreba ce fac aş sta pe gânduri ce să răspund. Într-un fel aş face bine dar nu mă lasă viaţa asta să fiu liniştită. Pe lângă problemele cu tata acum trebuie ca miercuri s-o internez şi pe mama la cardiologie. Peste toate astea marţi sună mama, disperată, că de la tabloul electric aflat în casă miroase a ars. Siguranţele frigeau şi, ca măsură de prevedere scosese din priză orice aparat consumator de energie. Mă rog, nu m-a sunat pe mine l-a sunat pe bărbatul meu care, fiind mai aproape, a fugit într-un suflet să vadă ce se întâmplă. Tabloul electric e vechi, de când e blocul, adică de peste 40 de ani. A desfăcut, s-a uitat dar totul este oxidat. Foarte greu de lucrat. A muncit patru ore, urcând şi coborând de pe scară, cu o lanternă, căutând s-o scoată la capăt ca să poată să dea drumul la curent. În final a făcut o ţigănie, după cum spune. Acum trebuie să căutăm sigurante. Problema e că acel tip nu se mai găseşte. Una peste alta, de miercuri seară, s-a oprit şi contorul. E mort.  Ce poţi să faci? Suni la ENEL distribuitorul autorizat de energie electrică numai că … surprize, surprize. ENEL e obligat să schimbe contorul dar nu şi partea din  tablou cu siguranţele. Bun, suntem de acord să plătim numai să faceţi înlocuirea cu totul. Nu ne interesează. Decât contorul şi atât. Adică din partea voastră pot să iau foc. Liniştită. Dar cine să facă treaba asta? Păi … intraţi pe site-ul ANRE şi găsiţi acolo un electrician autorizat care să vină să facă înlocuirea. Ar fi bine, pentru că noi venim în termen de 12 zile de la data sesizării, să vorbiţi să vină (pentru că vedeţi, noi suntem băieţi drăguţi şi sunăm înainte) în acelaşi timp cu băieţii noştri. Alo? Vorbesc în numele unor moşi de 80 de ani care nu au habar de net decât din discuţii la tv. Cum naiba să fie tata în stare să intre pe site-ul ANRE? Voi vă daţi seama ce spuneţi? Păi … de fapt aţi sunat la comercial şi trebuie să sunaţi la tehnic. Mi se dă un telefon de la tehnic, sun, o iau de capăt, aceleaşi povesti minus treaba cu autorizaţia. Nu vă trebuie doamnă un electrician autorizat, orice electrician e bun să vă schimbe tabloul. Cum domne oricine? Da, oricine se pricepe. Da  la noi toată lumea se pricepe la orice, eu vreau un om care să-mi garanteze că nu iau foc după ce pleacă. Eventual să-mi lase un certificat de garanţie, mi se pare că nu te joci cu focul. Nu avem aşa ceva. E treaba Dvs. Cum domne să fie treaba mea? Societatea voastră nu are decât obligaţia să-mi ia banii? Nu ştiu doamnă de-astea. şi, pentru că sunteţi obraznică (nu mi-a zis chiar aşa) ia daţi-mi codul numeric personal. Nu vreţi şi certificatul de naştere, ăla de căsătorie? La ce vă trebuie CNP-ul meu? Până atunci dădusem codul ENEL al clientului, cine sunt şi în numele cui vorbesc. Pentru că dacă venim şi constatăm că totuşi se învârte – contorul, veţi fi bună de plată că ne-aţi pus pe drumuri. Cu alte cuvinte mă faceţi şi tâmpită. Am un chef teribil să vă văd la faţă şi nu pot să mă abţin.  Mi s-a replicat că dacă sunt obraznică nu mi se ia cererea în consideraţie. A trebuit să dau CNP-ul pentru că totuşi, e vorba de curent şi vreau să vină şi nu merge cu replica celebră „totuşi se învârte”. Acu, am şi o parte de noroc, că soţul asta a studiat instalaţii electrice, e în stare să se ocupe de partea cu siguranţele numai că, după spusele lui totul e atât de varză încât nu mai merge cu cârpeli.  Cârpelile astea sunt făcute de-a lungul timpului cu diverşi. Povestea a început marţi, ieri soaţa a alergat să caute să cumpere acele patroane doar că sunt un model atât de vechi încât sunt de colecţie. Nu a găsit. Unul dintre muncitorii de la muncă, navetist de pe lângă Bucureşti i-a spus că are el la ţară dar îi aduce vineri, adică mâine, omul lucrează în ture şi mâine îi vine rândul. Aşa că mâine soaţa se duce la ai mei să le înlocuiască ca să poată şi biata mama să bage în funcţie maşina de spălat. De ce menţionez maşina de spălat? Pentru că tata nu acceptă pamperşii, probabil se simte umilit, iar uneori se scapă pe el, aşa că ai de spălat la greu. Dar, ce naiba Face ENEL-ul pentru mine? Repet, le-am spus că plătesc contravaloarea serviciilor. Nu este posibil. De ce să-mi bat capul cu proştii? Doar le iau bani, aia da, fără nici o obligaţie.

În urmă cu câţiva ani soţul meu a fost chemat la unul care voia să-şi facă o mini făbricuţă. Era vorba de bani destul de mulţi, înafară de servici.  Trebuia să facă instalaţia electrică. L-a refuzat după ce a văzut proiectul şi profilul fabricii. Ştiu că m-am supărat atunci doar că el mi-a explicat că ăla, patronul adică, cumpărase un cablu cu firele din aluminiu. La capacitatea fabricuţei aluminul nu avea cum să reziste. I-a explicat că el nu e de acord cu acel material, doar pentru că e mai ieftin, fiidncă nu suportă sarcina. Ce conta. Pentru bărbatul meu conta. A zis că el vrea să doarmă noaptea liniştit, că e vorba de curent, de incendii, de viaţa – posibil, a unor oameni iar el nu vrea să aibă pe conştiinţă pe nimeni. Patronul i-a dat mai mult iar el a zis tot nu atât timp cât nu schimbă materialele cumpărate. Bine am zis dar ENEL-ul sau pompierii? Ăştia dau un avitz de funcţionare, cum îl dau? Pe bărbatul meu nu-l interesa asta, îl interesa ca după el să rămână o treabă bine făcută de-aia a refuzat banii. Poate că asta e cauza pentru care  nu avem nu ştiu ce avere, pentru că avem conştiinţă. Şi de-aia când veţi auzi la tv de un incendiu cu cauză scurt circuit electric să vă gândiţi că de vină sunt cei care-ţi dau avizele pe genul ăsta de mârlănii şi că nimeni nu te ajută, chiar contra cost, să fii în regulă. Auzi, oricine poate face instalaţia electrică. De, românul se pricepe la toate dar nu face nimic în regulă.

Una pesta alta ENEL, dacă nu plăteşti, se pricepe să taie curentul nu să te ajute.

Lasă un răspuns

