Între fiţe şi kitsch

N-am să uit păţania unei prietene, ajunsă la 40 de ani singură şi aflată în permanentă căutare. Aşa se face că ajunge la un român, tot singur, stabilit în Norvegia. După bucuria revederii au părăsit camera de hotel pentru o plimbare prin oraş. Înainte de a pleca românul nostru a rugat-o să se demachieze sau să-şi facă un machiaj cât mai natural. Pentru că nu-şi permitea să-l contrazică s-a supus dar nu înainte să întrebe de ce. Omul i-a explicat calm că lumea acolo este altfel, mai simplă, mai relaxată, mai casual dacă vreţi, iar un ruj roşu – folosea o nuanţă de roşu destul de puternică, ar fi privită cu nedumerire. Ulterior, după ce a străbătut străzile micului orăşel norvegian, după ce s-a cocoţat pe nu ştiu ce fiord, după ce a servit masa la un local, după … şi după … i-a dat dreptate. Oamenii nu se îmbrăcau, nu se purtau, nu aveau o anume tonalitate a vocii ca la noi. Adică nici urmă de kitsch. Bine, că plătesc o grămadă de bani drept taxe este adevărat,  doar că ei văd pe ce se duc banii lor. Prietena mea a rămas umită când, în noapte, la întoarcerea la hotel au găsit parcarea plină iar partenerul a intrat în panică. Nu era cine ştie ce hotel de lux, un hotel de trei stele care nu garanta locuri de parcare decât în limita disponibilului, iar românul nostru a plătit 60 de euro pentru o noapte de parcare în altă parte, spre nedumerirea amicei mele. Nu aveai voie să-ţi laşi maşina oriunde, nu te împiedica nimeni să faci asta dar, dacă erai prins amenda era atât de mare încât preferai să dai suma de mai sus şi să dormi liniştit. Ceea ce arată că nici un popor nu e bun genetic ci doar educat.

Cum de asemenea n-am să uit vocea unei fetiţe dintr-un parc ce voia să se urce în leagăn şi nu putea. Avea un sarafan de blugi foarte strâmt, e adevărat că frumos dar incomod pentru un loc de joacă şi pentru un copil energic cum se arăta a fi aceea fetiţă. Înciudată l-a strigat pe taică-su „hai tată, vino şi urcă-mă în leagăn că ţi-am spus să-mi dai pantaloni”.

Ce ne face să nu mai avem măsură nici măcar când ne îmbrăcăm? O femeie spunea pe vremuri că i se pare firesc să se îmbrace elegant la servici, că unde se duce? Serviciul era singurul loc unde îşi putea etala toaletele, unde putea stârni invidii, că, nu-i aşa? Ce sens are să te îmbraci elegant la o serată? Acolo toată lumea este elegantă şi te pierzi în mulţime, pe când la servici … ei, cu totul altceva. Nimeni nu mai pune accent pe simplitate, comoditate, naturaleţe, de-asta vedem femei în toată firea purtând blugi cu un număr mai mic.

Să mai spun că mă aşteaptă banchetul ? Că de, o dată terminăm liceul şi trebuie să facem ceva să ţinem minte. Până acum am schimbat locaţia, s-a ales nu ştiu ce palat, avem DJ şi vrem şi saxofonist. Nu mă întrebaţi ce şi cum că deja mă doare capul când mă gândesc la toaletele fetelor. Oscar? Cel puţin, că de, fudulia cu cheltuială se ţine. O să vă întrebaţi de ce participăm. Copila mea s-a gândit să nu se ducă, se gândea că, cu acei bani putea pleca bine mersi într-o vacanţă, cu prietenul ei, după ce termina cu examenele la universitate. Am lăsat-o să aleagă şi, după ezitări a zis că … hai să mă duc. Pentru că oferta celor de la palat era valabilă cu condiţia rezervării a minim 120 de locuri (iar ei sunt doar 4 clase terminale, adică la limita), vă imaginaţia ce furie s-a stârnit „în lumea bună” când ai îndrăznit să spui că n-ai dori. Până la urmă a cedat şi-acum trebuie să găsim rochia. Vai de capul meu. Oricum cică trebuie să fie o rochie simplă şi neagră şi, deşi în aparenţă pare simplu, că de, little black dress nu trebuie să lipsească din garderoba nici unei femei vă asigur că nu e chiar aşa. Calitate cu bani puţini e mai greu.

Ce ne face însă să pendulăm plini de fiţe între lucruri kitsch-oase? Să nu mai ştim deosebi albul de negru? Habar n-am.

Lasă un răspuns

